علت و درمان پوست ریزی سر نوزادان

دلیل پوست ریزی موی نوزاد چیست و چگونه درمان میشود؟

گاهی اوقات مادر با شکایت از پوست ریزی سر نوزاد به پزشک متخصص اطفال مراجعه کرده و نگرانی خود را بیان می‌کند. در این حالت به طور معمول پزشک از اصطلاح کلاه گهواره برای بیماری و ناراحتی نوزاد استفاده می‌کند. کلاه گهواره چیست؟

 

پوسته ریزی سر نوزاد که با نام کلاه گهواره یا سبورئیک پوستی نیز شناخته می‌شود، نوعی بیماری پوستی است که باعث به وجود آمدن پوسته های چرب یا خشک روی سر نوزاد شده و خوشبختانه با خارش یا تغییر رنگ پوست نوزاد همراه نیست و شما تنها شاهد لکه های سفید بزرگ رنگ هستید که از بین بردن آن نیز سخت است. این بیماری ممکن است در نواحی مختلف بدن نوزاد شامل پیشانی، صورت، پشت گوش، بخش بالایی پوست سر نوزاد، زیربغل، ناحیه پوشک و تمام چین های پوستی، بروز پیدا کند.

 

علائم اولیه بروز کلاه گهواره در نوزاد

احتمال بروز سبورئیک در نوزاد از دو هفتگی تا یک سالگی وجود دارد، بنابراین جای نگرانی نیست. این بیماری پوستی بر اساس علائم ظاهری به راحتی تشخیص داده می‌شود. از نشانه های بارز این بیماری پوستی در نوزادان، بروز لکه ای زرد رنگ و چرب است که گاهی به قرمزی می‌زند. لازم به ذکر است این بیماری در برخی نوزادان از ناحیه پوشک یا سایر نقاط بدن شروع می‌شود و لزوما محل بروز آن سر نوزاد نیست.

 

بلاگ پیشنهادی ما در این بخش: راه های مقابله با خشکی پوست نوزادان در پاییز و زمستان

نشانه های ظاهری سبورئیک پوستی یا کلاه گهواره

در حالت طبیعی پوست ریزی سر نوزاد با علائمی مثل قرمزی و رطوبت بالا در بخش هایی از بدن نوزاد که چین و چروک زیاد دارد(مثل پشت گردن، زیربغل و کشاله ران یا ناحیه پوشک)، همراه است. لازم به ذکر است که این لکه ها در بدن برخی از نوزادان به صورت لکه های خشک بروز پیدا می‌کند. پوست پوست شدن بخش های از بدن نوزاد نیز از علائم ظاهری آشکار این بیماری است که غیر ممکن است مادر متوجه آن نشود. در خطاب مادرانی که نگران آسایش و راحتی نوزاد خود هستند باید گفت که این بیماری با درد یا خارش برای نوزاد شما همراه نیست، در نتیجه جای هیچگونه نگرانی ای وجود ندارد.

 

علت بروز سبورئیک پوستی یا کلاه گهواره چیست؟

علت این بیماری هنوز به صورت قطعی مشخص نیست و به احتمال زیاد مجموعه ای از عوامل مختلف باعث بروز این بیماری می‌شود. از دلایل اصلی بروز این مشکل می‌توان به چربی بیش از حد پوست یا همان سبوم(که در غدد چربی و فولیکول های مو تشکیل می‌شود) همراه با فعالیت نوعی مخمر به اسم مالاسزیا(که روی پوست بدن انسان زندگی می‌کند) اشاره کرد.

 

مقاله پیشنهادی : زردی نوزاد، علائم و درمان

چگونه متخصص این مشکل پوستی را در نوزاد تشخیص می‌دهد؟

همانطور که پیش تر گفتیم، روش تشخیص این بیماری پوستی سخت نیست و متخصص با نگاه کردن به ظاهر پوست و علائم ظاهری می‌تواند به راحتی سبورئیک یا کلاه گهواره را تشخیص دهد. از آنجایی که این بیماری برای نوزاد درد و ناراحتی ای به همراه ندارد، تنها لازم است منتظر باشیم تا به صورت خود به خودی درمان شود و نیازی به مداخله پزشکی نیست.

 

درمان سبورئیک پوست سر نوزاد به چه صورت است؟

به طور طبیعی پوسته پوسته شدن سر نوزاد با گذشت زمان و طی چند هفته خود به خود برطرف می‌شود و نیازی به دلواپسی ندارد. با این حال برای درمان زودتر این بیماری می‌توانید کار های زیر را انجام دهید:

 

  • حداقل یکبار در روز سر نوزاد را با شامپوی ملایم و به آرامی بشویید.

 

  • برای از بین بردن پوسته ها از پارچه نرم، برس یا مسواک نرم در زمان شستشو کمک بگیرید.

 

  • در صورتی که پوسته ها به راحتی پاک نمی‌شوند، می‌توانید با استفاده از روغن(یا لوسیون مخصوص نوزادان) به راحت تر کنده شدن پوسته ها کمک کنید. البته برای تاثیر بیشتر، روغن را مدت زمان بیشتری روی سر نوزاد نگه دارید، پس از استفاده از برس برای رفع پوسته ها سر نوزاد را مثل همیشه با شامپوی ملایم بشویید.

 

  • در صورتی که روش های قبلی ای که گفتیم پاسخگو نبود، ممکن است پزشک برای رفع این پوسته ها از روی سر نوزاد شامپوی ضد قارچ را تجویز کند.

 

  • لازم به ذکر است که سبورئیک در ناحیه پوشک در مواردی ممکن است عفونی شود. در نتیجه در صورت مشاهده علائم عفونت در ناحیه پوشک نوزاد خود، سریعا به پزشک متخصص اطفال مراجعه کنید.

 

در انتهای این نوشته پیشنهاد میکنیم که حتما بلاگ : همه چیز درباره مراقبت پوست پوست را مطالعه کنید.

 

مطلب های تصادفی